Skargi i wnioski dotyczące działalności Policji

Skargi i wnioski dotyczące działalności Policji

Data publikacji 21.09.2020

Prawo do powszechnego składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej.Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. (Dz. U. Nr 5 Poz. 46 z dnia 22.01.2002) w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 kpa). Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 kpa). O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 kpa). Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. W przypadku, gdy skargi i wnioski nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 5 i § 8. 1 przywołanego powyżej rozporządzenia). W przypadku skarg zgłaszanych telefonicznie informuje się obywateli o konieczności osobistego zgłoszenia się w jednostce Policji lub przysłania skargi pisemnej, gdyż w przeciwnym przypadku nie zostaną przeprowadzone czynności zmierzające do wyjaśnienia podnoszonych zarzutów.

W województwie dolnośląskim uprawnionymi do przyjmowania skarg są:

1. Komendant Wojewódzki Policji we Wrocławiu, który przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godzinach od 14.00 do 16.30.

2. W imieniu Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu – Naczelnik Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu lub jego zastępca oraz funkcjonariusze Zespołu Skarg i Wniosków Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, którzy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godzinach od 09.00 do 17.00, a w pozostałe dni robocze od 8.00 do 15.00.

3. Komendanci miejscy / powiatowi Policji województwa dolnośląskiego w zakresie skarg dotyczących działalności podległych im jednostek i komórek organizacyjnych.

Do rozpatrywania skargi wniosków dotyczących policjantów i pracowników cywilnych Policji na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Lubaniu uprawniony jest Komendant Powiatowy Policji w Lubaniu - odnośnie osób zatrudnionych w Komendzie Powiatowej Policji w Lubaniu. Skargi i wnioski składać można osobiście lub listownie (muszą być podpisane i zawierać adres osoby składającej skargę). Złożenie skargi drogą elektroniczną wymaga podania danych personalnych oraz adresu zamieszkania skarżącego. W niektórych przypadkach osoby, które złożą skargi tą drogą poproszone będą o osobistą rozmowę z funkcjonariuszami rozpatrującymi skargi, bądź potwierdzenie jej osobistym podpisem.
W przypadku skarg telefonicznych informuje się obywateli o konieczności osobistego zgłoszenia się lub przysłania skargi w formie pisemnej, gdyż w przeciwnym przypadku nie zostaną przeprowadzone czynności wyjaśniające.
Skargi rozpatrywane są zgodnie z przepisami określonymi w kodeksie postępowania administracyjnego. W myśl tych przepisów skargi wyjaśniane są nie później niż w ciągu miesiąca, bądź 14 dni (dot. parlamentarzystów i radnych).
Osoby składające skargi i wnioski przyjmowane są przez:
Komendanta Powiatowego Policji w Lubaniu lub jego Zastępcę we wtorki od godz. 15.00 do 17.00 po uprzednim kontakcie telefonicznym pod numerem telefonu 47 87 34 210

W pozostałych przypadkach Komendanta Powiatowy Policji w Lubaniu może wyznaczyć do przeprowadzenia w.w czynności funkcjonariusza odpowiedzialnego za realizację zagadnień skargowych w KPP w Lubaniu. Ustalenie daty i godziny spotkania następuje po uprzednim kontakcie telefonicznym pod numerem telefonu 47 87 34 210.

Funkcjonariusz odpowiedzialny za realizację zagadnień skargowych w KPP w Lubaniu przyjmuje interesantów w jednostkach ościennych :

Komendanta Komisariatu Policji w Leśnej w:

wtorki w godz. 15.00 do 17.00

Kierownika Posterunku Policji w Olszynie w:

poniedziałek w godz. 10.00 do 14.00

Kierownik Rewiru Dzielnicowych w Świeradowie-Zdroju w:

poniedziałek w godz. 10.00 do 14.00

W pozostałe dni robocze w godz: 09.00-14.00

Adres internetowy, na który można składać wnioski i skargi:

skargi@luban.wr.policja.gov.pl 

Rozmowy z interesantami przeprowadzane są zawsze w klimacie życzliwości i zrozumienia. W uzasadnionych przypadkach natychmiast podejmowane są interwencje oraz działania zmierzające do wyjaśnienia problemów nurtujących obywateli. Taka postawa funkcjonariuszy jest wyrazem otwartości Policji na problemy społeczeństwa.Skargi załatwiane są w terminie określonym przez kodeks postępowania administracyjnego (art. 237 kpa). Osoba wnosząca skargę jest każdorazowo pisemnie informowana o sposobie załatwienia sprawy. Takie zawiadomienie zawiera oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi będzie zawierać także uzasadnienie faktyczne i prawne. Skargi na działalność Policji można również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich na adres:

Rzecznik Praw Obywatelskich

Aleja Solidarności 77

00-090 Warszawa

oraz do Pełnomocnika Terenowego we Wrocławiu (dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego) na adres:

Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu

ul. Wierzbowa 5

50-056 Wrocław

Powrót na górę strony